Jak otworzyć sklep spożywczy? Lokalizacja i asortyment

Contact An Agent

Sklep spożywczy – czy to dobry pomysł na własny biznes? Konkurencja jest przecież spora – zarówno wśród małych sprzedawców, jak i wielkich, sieciowych marketów. Jednak wciąż są lub pojawiają się miejsca, w których założenie sklepu spożywczego ma sens. Od czego zacząć, gdy zastanawiamy się, jak otworzyć sklep spożywczy?

Okazuje się, że Polacy, mimo szerokiego wyboru wielkich sieci i centrów handlowych, cały czas chętnie robią zakupy w małych sklepach. Zostawiają w nich kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych tygodniowo. Jeśli myślisz o tym, by otworzyć sklep spożywczy niewielkich rozmiarów, nie ma co marzyć o tym, że będziesz konkurencyjny dla dużych marketów pod względem cen czy ilości asortymentu. To oczywiste. Możesz stanowić pewną konkurencję, jeśli chodzi o jakość sprzedawanych produktów czy dobrą lokalizację. Zanim więc zabierzesz się za kwestie formalne, pomyśl co chcesz sprzedawać, i gdzie miałby się mieścić twój sklep spożywczy.

Gdzie otworzyć sklep spożywczy?

Lokalizacja między popularnym dyskontem, a dużym hipermarketem może nie być zbyt szczęśliwa. Umieszczenie małego sklepu spożywczego blisko nowopowstałego osiedla mieszkaniowego to strzał w dziesiątkę. Takie osiedla są coraz częściej oddalone od centrum miast czy centrów handlowych. Ich mieszkańcy chętnie robią podstawowe zakupy w sklepach, które mają pod domem. Po chleb, mleko czy masło mogą wyskoczyć w każdej chwili, uzupełnić brakujące produkty w drodze z pracy. Często na nowych osiedlach pojawiają się nie tylko lokale mieszkaniowe do kupienia, ale też powierzchnie usługowe. Można je kupić i wykończyć lub wynająć częściowo wykończone od właściciela.

Dobrym miejscem na sklep spożywczy jest też bliskość środków komunikacji – przystanków autobusowych, stacji PKP lub prywatnych busów. W drodze do pracy chętnie wstępujemy do takich sklepów po jedzenie na cały dzień – w drodze z pracy chętnie zrobimy podstawowe zakupy tam, gdzie będzie blisko. Mały sklep spożywczy na popularnej „drodze komunikacyjnej” to również niezła lokalizacja.

A co z małymi miasteczkami? Nie jest tak, że nowy sklep spożywczy w okolicy nie będzie budził zainteresowania. Wręcz przeciwnie – ludzie chętnie poznają coś nowego, zwłaszcza jeśli zaoferujemy im różniący nas od konkurencji towar lub jakieś inne zalety – lepszą lokalizację, ładniejszy wystrój, milszą obsługę, promocje czy wyższą jakość produktów.

Sklep spożywczy – co mam w nim sprzedawać?

Lokalizacja ma spory wpływ na sprzedawany w sklepie asortyment. Jeśli decydujemy się na sklep blisko dużego, nowego osiedla – musimy zastanowić się, co będą chcieli kupować w nim okoliczni mieszkańcy. Podstawowe produkty spożywcze? Pieczywo? Nabiał? Wędliny? Alkohol? A może chętnie sięgaliby też po środki czystości, artykuły higieniczne itp.?

W niektórych miejscach może się sprawdzić nieco inna gama produktów – towary z tzw. wyższej półki. Zwłaszcza tam, gdzie są już w okolicy standardowe sklepy spożywcze, możemy spróbować zaproponować mieszkańcom eleganckich apartamentów coś innego – żywność ekologiczną, produkty kuchni całego świata lub drogie alkohole.