Jak założyć własną firmę?

Contact An Agent

Zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej nie jest skomplikowanym procesem i wymaga wypełnienia zaledwie kilku druków. Jedną z bardziej istotnych kwestii jest umiejętne stworzenie nazwy dla naszej firmy. Jeśli nie zamierzamy sami zajmować się rozliczeniami, znajdźmy dobre biuro rachunkowe, którego pracownicy już na wstępie pomogą nam wybrać formę opodatkowania.

Własna firma to marzenie wielu z nas. Nie każdy jednak decyduje się na jej założenie. Nie wystarczy chcieć być swoim własnym szefem, trzeba mieć jeszcze dobry pomysł na własną działalność. Zanim więc przystąpimy do procesu rejestracji przedsiębiorstwa, dokładnie obmyślmy plan wdrożenia naszego pomysłu. W jakim sektorze chcemy działać? Czy decydujemy się na daną branżę tylko dlatego, że naszym zdaniem jest ona zyskowna, czy naprawdę fascynuje nas ta dziedzina? Jak dużą będziemy mieli konkurencję? Aby biznes odniósł sukces, musimy mieć pewność, że nasz pomysł jest naprawdę dobry. Skoro już jesteśmy pewni, to co dalej?

PKD i forma prawna

Zacznijmy od odwiedzenia strony internetowej Głównego Urzędu Statystycznego. Znajdziemy na niej Polską Klasyfikację Działalności, dzięki której będziemy mogli precyzyjnie określić zakres działań naszej przyszłej firmy. Kolejnym krokiem jest wybranie formy prawnej przedsiębiorstwa. W zasadzie mamy dwie opcje – możemy założyć jednoosobową działalność lub spółkę. Osoby rozpoczynające przygodę z własnym biznesem zwykle decydują się na tę pierwszą możliwość. W działalności jednoosobowej to przedsiębiorca zakładający firmę jest zobowiązany do rozliczeń z fiskusem, prowadzenia ksiąg rachunkowych itd. Oczywiście nie musi tych czynności wykonywać osobiście – może je powierzyć pracownikowi lub znaleźć rzetelne biuro rachunkowe, które poprowadzi księgowość firmy. Odpowiedzialność za podatki i majątek firmy zawsze jednak ponosi podatnik.

Spółkę zakładamy wtedy, gdy firma będzie miała więcej niż jednego właściciela. Do wyboru mamy spółki osobowe, czyli spółkę jawną, komandytową, komandytowo-akcyjną lub partnerską, oraz spółki kapitałowe, czyli spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną. Przeważnie jednak zaczynamy swój biznes od działalności jednoosobowej. Z czasem możemy zmienić formę prawną naszej firmy, na przykład gdy rozwiniemy biznes i wejdziemy w układy z innym przedsiębiorstwem. Zmiana formy prawnej nie stanowi większego problemu i możemy jej dokonać zarówno w jedną, jak i w drugą stronę.

Przemyśl, co napiszesz w formularzuFormularz moja firma

Dopiero po dokonaniu powyższych ustaleń przystąpmy do rejestracji działalności. Wbrew pozorom nie jest to trudne i nie musimy podróżować poza obręb naszej gminy. Pamiętajmy, że działalność rejestrujemy na terenie naszego miejsca zamieszkania, nawet jeśli biuro lub sklep zamierzamy otworzyć w innym regionie. Wypełniamy wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Dokument ten można pobrać z Internetu lub otrzymać w Urzędzie Miasta. Oprócz danych osobowych właściciela firmy musimy przygotować się na podanie informacji dotyczących miejsca wykonywania działalności i daty jej rozpoczęcia. Konieczne jest również podanie rodzaju działalności i nazwy firmy. Nad tym ostatnim dobrze się zastanówmy, ponieważ to właśnie na nazwie firmy będziemy budować markę.

Dobrze dobrana nazwa nie jest gwarancją sukcesu, ale z pewnością bardzo nam go ułatwi. Biznesmeni wydają nawet setki tysięcy złotych na usługi specjalistów zajmujących się projektowaniem skutecznych nazw dla firm. Początkujący przedsiębiorca, zaczynający swój biznes z niewielkim kapitałem raczej nie będzie mógł sobie pozwolić nawet na usługi lokalnej firmy brandingowej.  Dobre przemyślenie i zrobienie małych badań nic jednak nie kosztuje i warto poświęcić na to czas. Unikajmy raczej nazw z bardzo popularnymi sufiksami, takimi jak „x” czy „Pol”. „Wojtex”, „Ciuszex” czy „Złom-Pol” sprawdziłyby się może piętnaście lat temu, ale dziś już nie mają swojej mocy. Unikajmy też skrótowców, ponieważ są trudne do zapamiętania. Zapytajmy znajomych i rodzinę o opinie na temat naszych pomysłów i postawmy na coś jednocześnie prostego i unikalnego.

Potrzebne nam numerki

Wypełniony formularz możemy złożyć na kilka sposobów. Tradycyjnie możemy postać chwilę w Urzędzie Miasta i oddać wniosek pani w okienku. Jeśli nie lubimy stać w kolejkach w urzędach, a wolimy postać w kolejce na poczcie, możemy wysłać wniosek listem poleconym. Zwolenników digitalizacji z pewnością ucieszy możliwość przesłania formularza w formie elektronicznej. W tym celu należy wypełnić wniosek na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej. Dobra wiadomość – od 2010 roku za złożenie wniosku nie musimy wnosić opłaty. Teraz pozostało nam tylko poczekać około 2-3 tygodnie na wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Aby firma mogła funkcjonować, potrzebny nam będzie również numer REGON. Wniosek o nadanie tego numeru możemy złożyć w Urzędzie Gminy wraz z formularzem wniosku o wpis do ewidencji lub bezpośrednio w Głównym Urzędzie Statystycznym. Wniosek o numer REGON musimy włożyć najpóźniej do 14 dni od daty otrzymania dokumentu poświadczającego wpis do ewidencji.

W ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej musimy też zgłosić naszą firmę do ZUS. Ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne i wypadkowe osoby prowadzącej przedsiębiorstwo jest w naszym kraju obowiązkowe. W tym celu należy wypełnić druk ZUS ZFA oraz ZUS ZUA lub ZUS ZZA, w zależności od tego, czy przedsiębiorca poza prowadzeniem firmy będzie uzyskiwał dodatkowe dochody czy nie. Jeśli w naszej firmie mają być zatrudnieni pracownicy, ich również mamy obowiązek zgłosić do ubezpieczenia.

Pomocne biuro rachunkowe

Kolejny niezbędny krok to wysłanie do Naczelnika Urzędu Skarbowego naszego miasta zawiadomienia o wybranej formie opodatkowania działalności. Do wyboru mamy opodatkowanie podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, podatkiem ogólnym, kartą podatkową lub jako ryczałt przychodów ewidencjonowanych. Jeśli mamy wątpliwości co do wyboru formy opodatkowania, poprośmy o poradę zaufane biuro rachunkowe. Może mamy znajomego, który powierza księgowość swojego przedsiębiorstwa takiej firmie? Jeśli nasza nowo zakładana działalność będzie świadczyć usługi lub obracać towarami, będzie też podlegać podatkowi VAT. Większość przedsiębiorców powierza swoją księgowość wykwalifikowanemu pracownikowi lub znajduje dobre biuro rachunkowe, które zajmuje się rozliczeniami z fiskusem. O wyborze takiego biura również dobrze jest pomyśleć na początku działalności, chyba że mamy wiedzę potrzebną do rozliczania się samodzielnie. Jednak nawKsięgowyet początkujący biznesmeni rzadko mają czas na zajmowanie się tą pracą, wolą więc powierzyć swoje rozliczenia specjalistom.

Więcej…

Po dopełnieniu tych kilku formalności możemy zacząć rozkręcać nasz biznes. Jak widać, założenie własnej działalności nie jest skomplikowane i trwa raczej krótko. Na tyle krótko, że nie zdążymy stracić entuzjazmu i będziemy mogli z zapałem zacząć pracować na sukces naszej firmy.