Jak złożyć wniosek do CEIDG przez Internet?

Contact An Agent

Sam proces uzupełniania wniosku o wpis do CEIDG jest stosunkowo prosty i nie powinien zająć nam więcej niż 20 minut. Możemy wypełnić go anonimowo i tradycyjnie zanieść do Urzędu, lub wysłać w formie elektronicznej. W tym drugim przypadku jednak wymagany jest podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym, który kosztuje, choć nie dużo, lub rejestracja darmowego profilu zaufanego.

Gdy CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej – została uruchomiona w 2011 roku, zapowiedziała pewnego rodzaju rewolucję. Nigdy wcześniej założenie firmy nie było tak proste. Dziś mnóstwo przedsiębiorców korzysta z możliwości złożenia wniosku o wpis do ewidencji przez Internet, gdy decyduje się na rejestrację firmy. Wbrew pozorom jednak założenie firmy przez globalną sieć wymaga wyjścia z domu przynajmniej w jedno miejsce. Chyba, że jesteśmy skłonni zainwestować w podpis elektroniczny.

Wszystko w jednym formularzu

Niezależnie od tego, czy nasza firma ma mieć siedzibę w Warszawie, Szczecinie czy Pszcimiu Dolnym, czy będziemy prowadzić sklep, gabinet weterynaryjny czy biuro rachunkowe, wszystkich niezbędnych formalności możemy dopełnić bez wychodzenia z domu. CEIDG jako system ewidencji przedsiębiorców zastąpił EDG, która działała tylko lokalnie. To, co sprawia, że składanie wniosku do CEIDG przez Internet ma niewątpliwą przewagę nad osobistym załatwianiem wszystkich formalności w urzędach, to możliwość jednoczesnego wysłania informacji do wielu podmiotów. Składając taki wniosek, w tym samym czasie występujemy o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, numer REGON, numer NIP, zgłaszamy się do ZUS i wybieramy formę opodatkowania.

Podpis elektroniczny

Formularz elektroniczny wniosku o wpis do CEIDG można znaleźć między innymi na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki lub właśnie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Możemy wypełnić go anonimowo i tradycyjnie zanieść do Urzędu Miasta, lub zalogować się i skorzystać z możliwości, jakie daje podpis elektroniczny. Jeśli wybierzemy tę drugą opcję, wpis dokonywany jest już w momencie przyjęcia wniosku, a co za tym idzie możemy rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej.

Profil zaufany

Na stronie internetowej CEIGD znajduje się dość przyjemny kreator, który przeprowadza wnioskodawcę przez proces rejestracji. Formularz, który należy wypełnić, kryje się pod nazwą CEIGD-1. Aby jednak skorzystać z możliwości wysłania wniosku przez Internet, należy wykupić podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym, którego koszt to około 200zł. Podpis ten może nam się przydać także na przyszłość. Jeśli nie chcemy wydawać pieniędzy, możemy skorzystać z możliwości założenia nieodpłatnego profilu zaufanego. Jak to zrobić? Najpierw należy zarejestrować się na platformie ePUAP, później wypełnić wniosek o założenie profilu i udać się do punktu potwierdzającego profil, aby zweryfikować tożsamość.

Złożenie samego wniosku i wysłanie go jest czynnością prostą i wymaga tylko skrupulatnego wypełnienia wszystkich pól. Może się jednak zdarzyć, że system uzna nasz wniosek za niepoprawny, o czym zostaniemy poinformowani. Wtedy wystarczy tylko poprawić dane. Cały proces nie powinien nam zająć więcej niż 15-20 minut.